Day in the Life: Atiye, SAP Consultant at Capgemini
Ontdek hoe Atiye, SAP-consultant bij Capgemini, complexe bedrijfsprocessen vertaalt naar slimme SAP-oplossingen. Van workshops met klanten tot technische aanpassingen, haar werkdag draait om samenwerking en vooruitgang.
.png)
Naam: Atiye
Functie: SAP Consultant
Wat doet een SAP Consultant bij Capgemini?
In mijn rol als SAP Consultant bij Capgemini werk ik op projectbasis voor verschillende klanten. Ik ben zowel functioneel als technisch betrokken en maak uiteenlopende bedrijven en projectfases mee. Het werk, de klanten en de projecten zijn ontzettend divers, en daar haal ik veel energie uit. Naast mijn werkzaamheden bij de klant volg ik regelmatig trainingen en ben ik actief betrokken bij interne initiatieven binnen Capgemini. Een SAP Consultant begeleidt klanten in hun digitale transformatie naar of binnen een SAP-systeem. Hierbij krijg je inzicht in de organisatie en zorg je voor een juiste inrichting en uitrol van het systeem en de bijbehorende processen.
Zo ziet een dag in het leven van Atiye eruit!
9-10 AM:
Ik begin de ochtend rustig door mijn e-mails bij te werken en een actielijst voor de dag op te stellen. Gedurende de dag verandert deze lijst vaak, maar het helpt me om mijn prioriteiten op een rijtje te zetten.
10-11 AM:
De klant waar ik momenteel voor werk is een van de grootste werkgevers van Nederland en heeft een complexe organisatiestructuur. Om goed werk te kunnen leveren, is het belangrijk om de organisatie goed te begrijpen. Tijdens een sessie van een uur stellen mijn collega’s en ik vragen over de structuur en hiërarchie. Met dit inzicht kunnen we beter adviseren bij de implementatie van hun nieuwe IT-systeem.
11 AM-12 PM:
Voor mijn afdeling binnen Capgemini organiseren we een lunch met als thema diversiteit en inclusie. Als onderdeel van de community organiseer ik samen met collega’s de details van het evenement. Tijdens een overleg stemmen we met z’n drieën af welke acties nog openstaan en versturen we de uitnodiging. Binnen de IT is er nog veel winst te behalen op het gebied van diversiteit en inclusie, en het is fijn dat Capgemini dit erkent. Dankzij dit soort initiatieven kunnen we als organisatie vooruitgang boeken en een inclusieve werkgever zijn voor iedereen. Dat motiveert mij om dit soort events te organiseren.
12-1 PM:
Tijdens de lunch probeer ik altijd even naar buiten te gaan. Meestal wandel ik met collega’s in de buurt van het Capgemini-kantoor of op locatie bij de klant. Soms halen we een broodje of koffie. Omdat projecten vaak één à twee jaar duren en je intensief samenwerkt, ontstaan er altijd leuke gesprekken.
1-2 PM:
We zitten in de opstartfase van een project, wat betekent dat er veel workshops worden gehouden. Deze duren meestal drie uur en worden bijgewoond door klantvertegenwoordigers voor specifieke onderwerpen. De voorbereiding op deze sessies is intensief: hoe leggen we de klant goed uit wat SAP kan, en hoe scherpen we hun eisen en wensen aan? In deze workshop ging het over de soorten relaties die de organisatie onderhoudt, bijvoorbeeld met leveranciers, debiteuren en crediteuren. We starten met een uitleg over de standaardwerkwijze in SAP en stellen daarna vragen over hun huidige processen en toekomstwensen. Het doel is om elkaar goed te begrijpen en zo een stevige basis te leggen voor het verdere project.
2-3 PM:
Tijdens de workshops noteer ik discussiepunten en acties die opgepakt moeten worden. Omdat deze sessie door een collega wordt gefaciliteerd, verdelen we het werk. Binnen projecten werken we altijd in teams, waardoor we elkaar goed kunnen ondersteunen.
3-4 PM:
Aan het einde van een workshop of meeting is het belangrijk om de openstaande punten op een rij te zetten. Door deze duidelijk te noteren, zorgen we ervoor dat geen enkele actie vergeten wordt.
4-5 PM:
Na even bijpraten met een collega haal ik een kopje thee en luister ik wat muziek terwijl ik achter mijn laptop informatie opzoek. SAP is een groot en veelzijdig systeem, waardoor er altijd nieuwe functionaliteiten zijn. Voor sommige onderwerpen is het goed om je in te lezen, zodat je voorbereid bent op klantvragen. Een veelgestelde vraag is bijvoorbeeld wat SAP kan betekenen op het gebied van AI. SAP biedt al diverse functionaliteiten die geïntegreerd zijn met AI. Ook worden sommige handmatige processen geautomatiseerd, waardoor eerder onaantrekkelijke functionaliteiten nu wél interessant worden. Door klanten hierin te begeleiden, bouwen we op lange termijn een duurzame relatie op. Hoewel ik bij Capgemini werk, zijn mijn collega’s ook de mensen bij de klant. Zo leer ik veel verschillende mensen kennen met uiteenlopende rollen, binnen én buiten Capgemini. Die diversiteit is ontzettend leerzaam.
5-6 PM:
Aan het einde van mijn werkdag werk ik nog wat e-mails weg en rijd ik naar huis. In de auto luister ik vaak naar een podcast.
Hoe ontspan je aan het einde van de dag?
Als ik thuiswerk, ga ik het liefst direct na het werk een wandeling maken en bel ik gezellig met een vriendin. Na een dag op kantoor rijd ik vaak naar huis met een leuke podcast op, of juist in stilte als het een hectische dag was. ’s Avonds vind ik het altijd fijn om te lezen; zo vermijd ik ook dat ik te veel tijd achter een scherm doorbreng.
Wat vind je het leukst aan je werk en werkgever?
De diversiteit zit in eigenlijk elk aspect van mijn werk. De klanten, werkzaamheden, collega's, projecten, en alle mogelijkheden die er zijn om mijzelf te ontwikkelen.
Benieuwd naar carrièremogelijkheden bij Capgemini? Je vindt alle actuele events en vacatures in de app. Bekijk hier hun openstaande vacatures!


.png)
.png)